Je zenuwstelsel in de praktijk

11 februari 10.00 tot 17.00 – Deze training is VOL. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe datums, stuur dan even een mailtje!

Allemaal ervaren we onrust en spanning in ons dagelijks bestaan. Het lijkt soms wel alsof we geen andere keuze hebben. Gelukkig is dat niet waar!
Door te herkennen wat stress met jou doet, en hoe je daar zelf anders mee om kan gaan, leer je hoe je jouw zelfherstellend vermogen kan vergroten.

Je verbindende zenuwstelsel

Om zo veilig en comfortabel mogelijk door het leven te navigeren bezit je een speciaal zenuwstelsel, dat vanaf je geboorte al 24/7 bezig is met analyseren van je situatie, en het ontwikkelen van patronen om hier goed op te reageren. Als je bijvoorbeeld honger hebt, ga je iets eten. Als je het ergens niet fijn vindt, ga je weg. Zie je iemand die je leuk vindt, dan zoek je toenadering.

Hierdoor kun je veerkrachtig reageren. In onze huidige maatschappij kan dit mooie, maar oeroude systeem echter gemakkelijk overbelast of ontregeld raken. Dan blijf je bijvoorbeeld hangen in oude patronen die ooit helpend waren, maar die je nu juist belemmeren. Of je systeem wordt overdreven snel getriggerd als gevolg van onverwerkte ervaringen uit het verleden, ook al zijn die al lang voorbij. Wanneer je merkt dat jouw vangnet niet meer goed werkt, versterkt dat bovendien je gevoel van stress nog meer! Soms heb je zelfs nog nooit kunnen ervaren hoe dit systeem eigenlijk bedoeld was om te werken.

Zelfherstellend vermogen

Een ontregeld zenuwstelsel maakt het lastig om te genieten van de dingen die je leven zo de moeite waard maken. Je voelt vaak druk, spanning of stress. Dit kan gepaard gaan met allerlei onverklaarbare lichamelijke klachten, zoals buikklachten, hoofdpijn, vermoeidheid, slapeloosheid, infecties, huidklachten of hyperventilatie. En omdat je nooit geleerd hebt op een goede manier met deze signalen om te gaan, worden je klachten steeds erger. Je hebt het gevoel dat je tekortschiet, en nóg harder je best moet doen; je gaat in de overlevingsmodus. Of je raakt juist uitgeblust: lichaam en geest gaan in reservestand, je hebt bijna nergens meer zin in, en je hebt alleen nog maar behoefte aan rust.

Gelukkig is hier altijd nog iets aan te doen. Door de signalen van je lichaam te leren herkennen, kun je niet-werkende patronen gaan doorbreken. Je leert weer voelen wat je lichaam en je geest nodig hebben, en je kunt dit omzetten in daden. Je zelfherstellend vermogen wordt weer in gang gezet.

Is deze training iets voor jou?
  • Je zou graag beter herkennen welke niet-helpende patronen je ontwikkeld hebt, en hoe je ze kan ombuigen.
  • Je wil graag leren én ervaren hoe je jezelf en/of anderen beter kan helpen omgaan met stress in het dagelijks leven.
  • Je wil graag leren om rust te vinden en te ontspannen.
  • Je bent bereid om open en nieuwsgierig naar jezelf te kijken.
  • Je hoeft geen anatomische of biologische voorkennis te hebben, alles wordt begrijpelijk uitgelegd!
Inhoud van de training

Tijdens de training zet je een eerste grote stap in de goede richting. Samen verkennen we op een toegankelijke manier wat hierover al bekend is vanuit de wetenschap, zoals:

  • Hoe je zenuwstelsel continu je veiligheid monitort en bijstuurt, door je gedrag te sturen
  • Welke factoren dit bevorderen of juist hinderen
  • De rol van ademhaling in dit proces
  • De rol van voeding en leefstijl
  • De rol van opvoeding en ervaringen
  • Hartritmevariatie en hartcoherentie

Je leert hoe dit mooie systeem doorlopend onze sociale verbinding vormgeeft, en zo de manier waarop we in het leven staan, en met uitdagingen omgaan. Maar het blijft op deze dag niet bij theorie en inzicht alleen. Er wordt namelijk ook ruimschoots de tijd genomen om je letterlijk aan den lijve te laten ervaren wat je zelf kan doen om je zenuwstelsel (weer) op de goede weg te helpen.

Aan het eind van deze dag ga je naar huis met inzicht in je eigen patronen rondom stress en spanning, en weet je hoe je hier zelf stappen in kan gaan zetten. Je krijgt documentatie en materialen mee om zelf mee aan de slag te gaan.

Wie geven deze training?

Dr. Nina Bien is psycholoog en gepromoveerd neurowetenschapper. Na een academische carrière helpt ze sinds 2014 mensen om hun mentale veerkracht te vergroten. Hierbij combineert ze lichaamsgerichte therapie met ACT en de inzet van paarden. De laatste jaren heeft zij zich sterk verdiept in de rol van het zenuwstelsel in relatie tot stress, o.a. op het vlak van trauma.

Alice Rientjes begeleidt in haar praktijk mensen om meer bewust in het leven te staan, weer dichterbij zichzelf te komen, en daardoor meer rust te ervaren. Hierbij werkt ze lichaamsgericht, onder andere met behulp van ademwerk, stemexpressie en familieopstellingen. Mensen leren zich weer te verbinden met wat hun lichaam ze vertelt, en kunnen daardoor bewustere keuzes maken.

Praktische informatie
  • Wanneer: 11 februari 2023, 10-17 uur
  • Waar: Vroenhoven (1 km buiten Maastricht)
  • Investering: 149 euro, incl. materialen, drankjes en een verse, plantaardige lunch
  • Maximaal aantal deelnemers: 8
  • Aanmelden: via het contactformulier

Download hier de flyer van deze training

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *